mandag 24. september 2012

Fiskepudding uten fisk






By Feffef

Debatten går om vi som forbrukere blir lurt av dagligvarehandelen (eller matindustrien) dersom en vare ikke inneholder det som varen presenteres som. Eksemplene er mange, og kalkunfilet med 30% høne, vaniljesaus helt uten ekte vanilje, røkt pølse uten røk eller blåbærjuce med et innhold som for det meste er eplejuice, er de mest omtalte eksemplene. I Forbrukerrådets rapport "Vet vi hva vi spiser?" blir det tatt et oppgjør med juks og bedrag i produkter forbrukerne blir presentert i norske butikkhyller.
 
Det er fint å kunne underholde seg med andres problemer, men vi i reiselivet skal ikke være for sikre på at ikke også den bransjen vi er en del av kan komme i medienes uheldige søkelys, for ikke snakke om forbrukernes nådeløse "reviews" på et sosialt nettsted nær egen bedrift.

Et av begrepene som kan stå for fall, og som det kanskje kunne være litt mer forsiktighet i omgang med er "kortreist mat". Transport av mat resulterer i utslipp av gasser fra brenning av fossilt brensel, og av dette følger påstanden om at desto nærmere maten er produsert det bordet den serveres på, jo bedre er det for en bærekraftig virksomhet. Det som glemmes i denne argumentasjonen er at mye norsk kortreist mat har innsatsfaktorer som kommer langveis fra, med drøye fossile utslipp.
Og er nå flybåret skrei fra lofoten mer kortreist enn skinke fra Parma? En kjent restaurant i Kjøbenhavn benytter seg av berepet "lokal mat", og serverer råvarer fra Danmark, inkl Grønland! 
Det siste begrepet jeg hørte om i denne sjangeren var "nærmat". Dette var fisk fisket lokalt og levert til restaurantens kjøkken direkte. Vel og bra, men i strid med Råfiskloven og bestemmelsene om omsetning av fisk og skalldyr!
Det må jo være klart av vi står i fare for å bli tatt for å gå på akkord med sannheten i bransjens omgang med påstander som dette.

Et annet tvilsomt begrep som benyttes mye i reiselivet er "ekte". Et relativt nybygd ferieanlegg ved Farsund benytter dette begrepet i sin markedsføring og hevder at anlegget er "ekte Sørlandsidyll". At anlegget fremstår som en idyll, kan alle vel være enige om, men er det ekte?
Det kan være fristende å bruke dette ordet, da jo markedene etterspør det som er ekte og autentisk. På InnovasjonNorge's Kick Off 6.september i år presenterte Justin Francis  (Responsible Travel) i sitt innlegg "Norway as a destination. A tour operator's view" sin definisjon på ekte, eller autentisk, med nøkkelord som: Truthful, Original, Genuine, Sincere, Authentic, Real, og hevdet at destinasjoner (eller bedrifter) som ser seg selv kun gjennom turistens linser tvilsomt kan kalle seg seg autentisk, og vil tape i kampen om de nye turistene.      

Bakgrunnen for denne etterspørsel etter ekte vare og autensitet, hevdes å ha sin bakgrunn i at økonomien endres fra å være produktorientert til å bli opplevelsesorientert. Gjestene vil oppleve ting, ikke passivt, men aktivt, og således delta i produksjonen at de tjenestene reiselivet frembringer. Dette stiller store krav til oss som leverandører. På den ene siden skal vi produsere varer og tjenester som er sikre, sunne og bærekraftige, men samtidig skal gjestene vær medprodusenter, prosumers. Og aller helst skal de lære noe nytt, infotainment. 

Pine & Gilmore (2007) viste hvordan økonomisk utvikling bestod av krefter fra bransjens selskaper som gikk ut på å differensiere seg fra konkurrenten ved stadig å utvikle nye produkter og tjenester, f.eks. at gjester fra å være passive tittere på natur i dag i stadig større grad konsumerer naturopplevelser ved egen deltagelse. Samtidig er det andre krefter i og rundt bransjen som motarbeider denne utviklingen og resulterer i at tilbudene blir likere og likere, dvs en kommodisering. Eksempel på dette er etter min mening innføring av stjerneklassifisering av overnattingsbedrifter, et tiltak som vil øke bedriftenes oppmerksomhet rundt benchmarking av fysiske egenskaper, og hindre oppmerksomhet av de verdiøkende elementer som ligger i mulighetene for differensiering.
 
Det er kommet endel kritikk av det teoretiske grunnlaget til Pine & Gilmore og dens amerikanske


vinklingen, men de møter kritikken ved å innføre begrepet "Authenticity Paradox": "...even though all products and services are in fact fake, we experience a number of them as authentic."
Opplevelser er en individuell erfaring, og denne utfolder seg i hodet til den enkelte konsument, noe som kan bety at denne samme aktiviteten kan av en konsument oppleves som spennende og fantastisk, en annen vil kunne ha en nær-døden-opplevelse.
 
Så for å bli oppfattet som autentisk og ekte, er det egentlig bare å sørge for overensstemmelse mellom selskapets identitet, image og operasjoner, og lære av Pine & Gilmore: 
 
  • If you are authentic, you don't hav to say you're authentic
  • If you say you're authentic, then you'd better be authentic
  • It's easier to be authentic, if you don't say you're authentic
  • It's easier to render offerings authentic, if you acknowledge they're inauthentic
  • You don't have to say your offerings are inauthentic, if you render them authentic

 
Ikke så vanskelig, eller?????
 









3 kommentarer:

  1. I en kommentar til dette innlegget heter det:"Hei, takk for godt og viktig innlegg. Bare en faktafeil når du skrier "i strid med Råfiskloven og bestemmelsene om omsetning av fisk og skalldyr!" så medfører dette ikke riktighet. Det er nå åpnet for at yrkesfiskere kan skrive sluttseddel direkte til spisesteder. Sjekk Råfisklagets hjemmeside der det heter Tilleggsinfo direktesalg til hotell og restauranter.
    "Kaisalgdispensasjonen omfatter ikke salg til hotell og restauranter. Hotell og restauranter kan derimot selv søke om kjøpergodkjenning. Rundskriv fra Råfisklaget 2009/11"

    Jeg er klar over at det finnes et lite smutthull for restauranter som ligger langt fra nærmeste alternative mottak, og som orker en byråkratisk søknadsprosess, og der spisestedet aksepterer at maks mottak er 100kg, ekskl. skjell. Bestemmelsene finnes på denne lenken: http://www.rafisklaget.no/portal/page/portal/RafisklagetDokumenter/Rundskriv/R11-2009.pdf

    SvarSlett
  2. Fint innlegg. Fra mine gamle studiedager husker jeg at vi leste Eric Cohen, og hans teorier om "iscenesatt autentisitet" (staged authenticity):

    Gjester kan ha autentiske opplevelser, selv om de vet at produktet er tilrettelagt og satt i scene for turisme. Dette kan gjelde både for landskap, arkitektur og tjenesteyting.

    De aller fleste opplevelser og turistiske tilbud er på ett eller annet vis iscenesatt. Og derfor strengt tatt ikke autentiske.

    En opplevelse kan beskrives som ekte, og oppleves som ekte, selv om alle parter vet at det er produktet er kommersialisert, tilpasset og iscenesatt. Det er ekte, innenfor turismens egne referanser.

    Derfor er på et vis Kaptein Sabeltann helt, helt ekte :-)

    Eric Cohen: http://bit.ly/SimZPg

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg er enig i at mange iscenesatte turisttilbud kan oppleves som ekte og autentisk for den enkelte som tar del i opplevelsen, slik mange nok opplever Kapt. Sabeltann som ekte. Problemet jeg har diskutert oppstår først dersom Krsand Dyrepark hadde kalt figuren som "En vaskekte sjørøver", eller når de tilbyr "Overnatting i en ekte sjørøverlandsby" (http://www.dyreparken.no/AbraHavn/). Det er med slike utsagn bransjen setter seg i fare for å bli "svslørt" med påfølgende svekkelse av merkevaren og rennome.

      Slett