onsdag 1. desember 2010

NHO Reiseliv og sosiale media - hvorfor Facebook?


Den 24. november "datt det inn" et nyhetsbrev fra NHOReiseliv. Blant mange saker var det en som interesserte meg spesielt: NHO Reiseliv på Facebook. Blant alle de mulighetene i det "sosiale medie- landskapet" (se illustrasjonen ovenfor, og klikk for å få bildet større!), hvorfor valgte NHO Reiseliv å benytte Facebook som kommunikasjonsplatform?

Det er ingen hemmelighet lenger at sosiale media endrer måten vi alle tenker og arbeider på. Men det er kanskje ikke alltid så gjennomtenkt når vi velger platform for denne nye muligheten. Det skal med en gang innrømmes at også Tregde Feriesenter har en side på Facebook, der vi søker å skape aktivitet og fange opp tilbakemeldinger fra markedene. Fremdeles bruker vi denne siden mer som en megafon enn som et lytteapparat, men vi har en strategi, og håper å få til mer "kundebuzz" etterhvert.

Hvorfor bruker vi sosiale media?
Sosiale media tilbyr jo både privatpersoner og selskaper en rimelg platform der vi kan bygge egen eller bedriftens merkevare. De gir rask og rimelig tilgang til deltakelse og engasjement, enten det gjelder familie, venner, kunder, ansatte eller andre grupper av interessenter. Og sist, men ikke minst, gir sosiale media både privatpersoner og selskaper en mulighet for læring.

Hvordan kan vi gå frem for å finne den rette platformen?
En måte er å sette opp en vanlig 2 x 2-matrise, der en på den ene aksen fører opp de to formene for aktivitet på sosiale media: Personlig eller Profesjonell. På den andre aksen fører en opp målgruppene for de aktivitetene som foregår på sosiale media-platformer: Privat eller Offentlig.

Da fremkommer det fire ruter som krever ulik strategi, ulik håndtering av sosial kapital og intellektuell kapital:
  1. I den første ruten, Personlig & Privat, er det kanskje familie og venner som er naturlige mål, og hensikten er først og fremst å vise engasjement i kontaktene (vennene), holde kontakt med disse og registrere endringer i nettverket. Den vanligste kommunikasjonsplattformen i denne ruten i dag er jo Facebook. 
  2. I den andre ruten, Personlig & Offentlig, er det gjerne egne tanker og ideer som publiseres. Målet kan være å dele tanker og ideer, finne andre som deler samme oppfatninger, og dele disse. Vanlige plattformer er YouTube, Twitter og Blogger
  3. I den tredje ruten, Profesjonell & Privat, handler det gjerne om å invitere til samarbeid. Målet kan være å øke egen produktivitet og effektivitet, samt formidle kollegers bidrag. Svært ofte handler dette om bedriftsinterne plattformer, f.eks. Sharepoint o.a..
  4. I den siste ruten, Profesjonell & Offentlig, er vinklingen som oftest et ønske om å dele kompetanse. Man ønsker å bygge kontaktnett, finne nye muligheter og dele bransjekunnskap og organisasjonskunnskap, samt et ønske om egenutvikling. Typisk her er proprietære blogger, microblogger (Twitter), LinkedIn, m.m..
Så ut i fra dette skulle kanskje mange av oss revurdere bruken av Facebook slik det foregår i dag? Denne platformen burde i større grad overlates til kundene, og bare overvåkes av selskapet for å fange opp det som skjer. Men selvsagt kan det være et behov for å ta kontroll over siden, sette i gang prosessen, for på et senere tidspunkt å tre mer i bakgrunnen.

For NHO Reiseliv kan en Facebook profil selvsagt etterhvert utnyttes til å følge med om det skjer noe på medlemsbedriftene's profilsider, uten at organisasjonen selv er så veldig aktiv her. Det finnes selvsagt ikke en rett måte å gjøre dette på, men for NHO Reiseliv burde kanskje en profil på LinkedIn være mer relevant, all den tid dette er en medlemsorganisasjon, og således et "lukket" nettverk? 

Kilde:
Dutta, Soumitra, "What's Your Personal Social Media Strategy?", Harvard Business Review, November 2010, pp. 127 - 130 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar