onsdag 16. februar 2011

The Web Is Dead, Long Live the Internet

Kilde: Wired Magazine, 18.09 2010

Første gang jeg hørte dette utsagnet var på Morgendagens Reiseliv i september 2010. Uttalelsen kom fra Philip Wolf (PhoCusWright). Budskapet var "... you must stay up to date with technology progress..." og "...the golden age of Internet is over, now Splinternet..." .
I en rapport utgitt av Morgan Stanley, blir det lagt til grunn at antallet brukere som får aksess til Internett gjennom mobile enheter vil passere det antallet som aksesserer "nettet" via PC'er (via Web) innen 2013.
Sosiale media har demokratisert etterspørselsiden, nye tjenester, som f.eks. Groupon.com, er på rask fremmarsj og verdsettes etter få år i en IPO på Wall Street til over 15 milliarder dollar! (Det finnes allerede en norsk avlegger av dette selskapet).

Men hva er det som skjer, og hva betyr det for reiselivet?
Nettleseren, den som skaffer oss informasjon helt gratis, har får konkurranse fra de små programsnuttene vi i dagliglivet kaller App's eller Apper. Nettleseren finner mye informasjon, men vi er ofte litt usikre på verdien og relevansen på denne informasjonen. Dessuten er informasjonsmengden enorm, og vi trenger hjelp for å sortere ut viktig fra mindre viktig. Her har Google vært den hjelpende hånd - og nærmest den eneste som har klart å tjene penger på den informasjonen som er tilgjengelig. Til forskjell fra digitale media, som f.eks. nettaviser, har Google klart å tjene penger på å tilgjengeliggjøre informasjon. Adwords og Adsense har generert store inntekter for selskapet, muliggjort ved å forenkle og tilgjengeliggjøre digitale søk.
App'er er derimot små programsnutter som kan lastes ned på mobile plattformer, gjerne gratis å laste ned, men koster å bruke (freemium). Disse App'ene er spesialdesignet for spesielle formål. Derfor er de lette å bruke, og skaper ikke store informasjonsmengder vi som brukere må velge mellom. Disse spesielt designet plattformene får gjort den jobben vi forbrukere vil ha gjort, samtidig som de muliggjør inntjening for selskapene som eier dem.
Og dette er jo noe helt nytt! Nesten ingen tjente jo penger på de nye forretnigsmodellene dot.com selskapene innebar fra 2000 og fremover. Fra strategisk synspunkt må det etableres forretningsmessige monopoler, eller i alle fall temporære forretningsmessige monopoler, for at det skal være mulig å tjene penger over gjennomsnittet i en bransje. Slike monopoler kan bestå i at selskaper klare å tilfredsstille kunders behov på en spesielt god måte. Men tendensen er at slike fordeler etterhvert blir kopiert av konkurrenter, konkurransen tiltar igjen og fortjenesten synker.
Det var som sagt nesten bare en aktør som tjente penger: Google. De var lenge enerådende på webben, men nye aktører har etablert seg "ved siden" av Google. Facebook er i dag større enn Google, og det i en del av nettet som ikke er tilgjengelig for Google søkealgoritmer! Egentlig er det hele en kamp om kontroll, om å vinne en standardkrig, om å tjene penger. Melodien er: Jo mer vi bruker Facebook (eller noen av de andre App'ene, desto mer havner vi i en lock-in situasjon. Og jo dypere inn i felle vi går, desto større er sjansene for et Hold-Up. Strategien bak det hele synes å være å sette en stopper for nettet som var gratis, og føre virksomheten på nettet i størst mulig grad over i proprietære løsninger, der eierne av disse løsningene kan ta betalt for bruken. Og resultatet så langt er at de 10 største IP-adressene i dag står for 75% av trafikken over nettet!
Men egentlig er ikke denne utviklingen noe nytt, og burde ikke overraske oss. Det har ofte vist seg opp igjennom historien at det ikke er oppfinneren som tjener pengene, men en utfordrer som tillemper oppfinnelsen, og ender opp med å tjene de store formuene.
Nå er det vel ingen som tror at webb'en blir totalt marginalisert. Tregde Feriesenter vil fremdeles ha behov for en egen nettside. Det er der selskapet ønsker å få gjennomført transaksjonene (=bestillinger). Her er det billigst, og selskapet trenger ikke å dele verdiskapingen med andre aktører (BookNorway?). Men resultatet av denne utviklingen er jo at det blir mer utfordrende for selskaper å forholde seg til de ulike nye aktørene. I det ene øyeblikket er det Gowalla som gjelder, i det neste er det Foursquare, eller var det Facebook Places?

Kilde:
Anderson, Chr. & Wolff, M., "The Web is Dead, Long Live the Internet" Wired Magazine, 18.09 2010, pp. 118 - 127
Wu, Tim. "The Master Switch - the Rise and Fall og Information Empires" Borzoi Book New York 2010

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar