mandag 8. februar 2010

Reiseliv - hva menes med det?



Det er mange som snakker om reiseliv, men vet vi egentlig da hva de snakker om?

Innen strategifaget er utvikling av mer eller mindre varige konkurransefordeler det sentrale målet. Det er disse konkurransefordelene som danner grunnlaget for organisasjonenes evne til inntjening (i alle fall inntjening over snittet i aktuell bransje). Innledningen på dette arbeidet er gjerne det som kalles analysefasen. Her legges grunnlaget for en bedre forståelse for det miljøet en organisasjon må forholde seg til, og de ressursser organisasjonen rår over for å kunne være i interaksjon med dette miljøet. Derfor kan en si at analysefasen omfatter en eksternanalyse og en internanalyse.

I denne omgang skal jeg konsentrere meg om eksternanalysen, og til kjedsommelighet med Tregde Feriesenter som eksempel. Årsaken er at vi starter opp en ny runde med strategiutvikling i selskapet, og vi er svært interessert i kommentarer, innlegg og forslag til de problemstillingene vi her tar opp.

Eksternanalysen kalles også ofte bransjeanalyse, og da blir det jo ganske viktig å definere bransjen. Noe som i første omgang kanskje kan synes som "a piece of cake". Imidlertid, et Google-søk på bransje gir over 3 millioner treff!!! Et søk på Wikipedia (jada, jeg er enig i at Wiki ikke er et faglig forsvarlig oppslagsverk!), gir en omdirigering til begrepet Industri, uten at dette gir bedre forståelse. (I engelsk litteratur heter bransje Industry, så det er vel derfor). Så da må en bare forsøke selv.

Det er viktig å definere bransjen på en slik måte at det gir en bedre forståelse for de konkuransekreftene som virker i bransjen, og derved også inn påbedriften. Bransjen må ikke være definert for vidt, for da vil jo alle kunne være konkurrenter. Den må heller ikke være definert for smalt, at det ikke gir noen mening for andre enn egen bedrift.

For Tregde Feriesenter blir Reiseliv en altfor vid bransjedefinisjon, så vi deler denne opp i følgende:
  • Overnatting/Logi
  • Bevertning
  • Transport
  • Opplevelser
Akkurat dette med at reiseliv også dekker opplevelser, er jeg noe usikker på. På den ene siden er det ingen tvil om at mange reiselivsbedrifter også produserer opplevelser. Vi på Tregde Feriesenter tilbyr f.eks. RIB-turer:


Vi har samerbeidspartnere som kun produserer opplevelser, eller aktiviteter, som vi pakker inn i ulike tilbud til markedet.
Men går en inn  i teorien og sjekker etter begrepet opplevelsesindustrien, eller opplevelsesbransjen, vil en se at tilhengerene til dette begrepet har en mye mer utvidet definisjon av dette. Det hevdes, bl.a. av herrene Pine & Gilmore, at hele økonomien vil bli stadig mer avhengig av opplevelseselementet for å lykkes. Begrunnelsen er at mens produkter og tjenester blir mer og mer like, vil den unike kundeopplevelsen som kan skapes, bety stadig mer i konkurransen. Og for å kunne dekkes inn i begrepet, må opplevelsen være hovedelementet, og det må være opplevelsen det taes betalt for. Er dette rett, vil jo reiseliv være en del av opplevelsesindustrien, og ikke omvendt!

Uansett er det slik at Tregde Feriesenter omfattes av alle disse 4 undergruppene, men det er overnatting/logi som danner grunnlaget for de andre, og derfor har vi konkludert med at det er denne grenen som må følges videre.

Men denne definisjonen er heller ikke nyttig for Tregde Feriesenter, så vi deler denne opp i ytterligere undergrupper:
  • Hotell
  • Selvhushold
  • Camping
Vi er definitivt ikke i campingbransjen! Ingen bobiler får plasseres ifm arealene til Tregde Feriesenter. Det finnes ingen faciliteter for denne formen for overnatting. Hotell ligger nærmere det selskapet tilbyr, men vi har ikke sentrale hotellelementer, som f.eks. oppredde senger, nattevakter, daglig frokostservering osv.
Så da definerer vi oss inn som en aktør innen "selvhusholdbransjen". Ikke noe godt begrep, men kanskje det er noen bedre forslag der ute?

Disse bransjene glir jo gradvis over i hverandre, en egenskap vi her på Tregde Feriesenter tenker å ta tak i og utnytte i utviklingen av et nytt overnattingstilbud vi ft arbeider med, men mer om det siden.

Kilder:
For de som vil lese litt mer om opplevelser og opplevelsesindustrien, vil jeg anbefale: Pine, B.Joseph & Gilmore, James H.: "Welcome to the Experience Economy", Harvard Business Review, Jyly - August 1998, ss 97 - 105. Boken "Å skape opplevelser" av Lena Mossberg, Fagbokforlaget 2007, kan også anbefales.

2 kommentarer:

  1. Begrepet "reiselivsnæring" er på mange måter allemannseie... Og som med de fleste begrep som brukes i vår dagligtale, florerer det av definisjoner - samt at det er et utall av varianter rundt den mer eller mindre samme definisjon (forsøk bare å finne EN definisjon for "kultur" eller "turist"...:).

    En enkel definisjon på ”reiselivsnæringen” er at dette er aktører som driver innen overnatting, servering, transport og aktiviteter/opplevelser. Jeg er langt på vei enig med deg i dine betraktninger rundt en definisjon som passer for Tregde.

    Turistkontoret for Lindesnesregionen ser på begrepet med en mer utvidet tilnærming, ettersom reislivsnæringen i videste forstand favner de fleste bransjer – direkte eller indirekte.

    Kjernebedriftene i reiselivsnæringen er overnatting, servering, transport og aktiviteter/opplevelser, men ringvirkningene har stor betydning og interesse for øvrig næringsliv i regionen."Pussig nok" er fortjenesten ofte ganske marginal i de såkalte reiselivsbedriftene - mens sekundærbedrifter som bensinstasjoner, dagligvarehandel og generelle servicebedrifter sitter igjen med "store penger".

    Mye av det andre du kommer inn på i innlegget ditt, dreier seg vel enkelt og greit å sette fingeren på hva som er Tregdes "Core business" - for så å utarbeide en plan for hvordan videreutvikle dette på en best mulig måte... Eller??

    SvarSlett
  2. Det er ikke en definisjon vi er ute etter her, men en fornuftig avgrensing av bransje, for å kunne analysere de krefter som virker innen for denne bransjen.
    Det er godt mulig at et Turistkontor er i resielivsbransjen, men da må jo næringer som handel og øvrig tjenesteytende næringer også være i denne bransjen. Disse er jo som kjent ofte medlemmer av et Turstikontor.
    En veldefinert bransje, kan danne grunnlag for det senere arbeidet med å utvikle konkurransefordeler.

    SvarSlett