tirsdag 25. mai 2010

Reiselivsportalen - igjen

Iflg BIT Reiseliv skal Nasjonal Booking (Nasjonal Booking Svitsch (NBS)) lanseres på VisitNorway primo 2011. Dette skal ikke være et nytt bookingsystem, men et verktøy for å samkjøre allerede eksisterende bookingsystemer. Dvs ikke alle bokingsystemer: Den enkelte "front line" reiselivsbedrift må enten være tilknyttet en nasjonal bedrift (transport/kjede) eller være bookbar gjennom et destinasjonsselskap med online bookingløsning fra City Break, Tellus GuestMaker, Restech eller Visbook.
Kostnaden med denne bookingen skal etter sigende ikke være stor, og slik jeg har forstått det vil det være et fast beløp i form av en bookingavgift pr gjennomført booking. Kunden må gjennomføre og betale for hele bookingen med en gang, og det vil utvikles omfattende oppgjørsrutiner i samarbeid med uavhengige tredjeparter.
I dag er det visstnok bare Visbook som har ferdigstilt integrasjonen for en sømløs videreformidling av en booking på en destinasjonsportal videre til en enkelt bedrift. Men de andre kommer vel etter når lanseringstidspunktet nærmer seg?

Her på Sørlandet er selskapet Visit Sørlandet AS det regionale destinasjonsselskap, foreløpig 100% eiet av de to fylkeskommunene Aust-Agder og Vest-Agder. Planen er at eierskapet så fort som mulig skal spres videre til private aktører gjennom en emisjon, opp til 50%.
Visit Sørlandet Booking AS, tidligere Skattejakt AS, skal ha et bookingansvar, og i fremtiden organiseres som et 100% eiet datterselskap av Visit Sørlandet AS.
De to selskapene skal samarbeide tett og etter planen bidra til at landsdelen får flere tilreisende. Visit Sørlandet AS har ansvar for profilering, markedskampanjer og informasjon på platformen http://www.visitsorlandet.com/ , mens Visit Sørlandet Booking AS skal sørge for at reiselivsproduktene i tillegg er mulig å kjøpe gjennom www.visitsorlandet.com/booking.

Opplegget for NBS, slik jeg har forstått det, er altså at det sentralt finnes en løsning for booking på VisitNorway, men at disse bookingene for de aller fleste av oss reiselivsbedrifter som ikke er med i kjeder eller er større, nasjonale aktører, må rutes gjennom de regionale portalenes bookingløsninger. Og derved blir vi avhengige av hvordan disse legger opp forholdet mellom de offentlig finansierte oppgavene og de kommersielle mulighetene. Og det er her jeg mener at mange problemer kan oppstå, problemer jeg vil kalle kryssubsidiering av kommersielle aktiviteter på en offentlig finansierte reiselivsplatformen.

En institusjon som skal ha erfart disse problematiske avveiningene er NRK. NRK har fått påpakning fra ESA etter en klage fra TV2 (DN 6.mai s. 77). Klagen gikk ut på at NRK blandet sammen den lisensfinansiert virksomheten med å ta betalt for reklame på de ulike platformene. ESA sier at dersom lisensen er større enn nødvendig for å dekke allmennkrinkastingsbehovet, skal det overskytende tilbakebetales til Staten. Offentlige tilskudd skal ikke gå til å bygge opp aktiviteter i konkurranseutsatt sektor. Kulturdepartementet sier at norsk politikk skal være i tråd med EØS-avtalens bestemmelser. NRK har allerede sluttet med reklame på tekst-TV, og slutter nå også med reklame på sine nettsider.
NRK har imidlertid tatt ledelsen innen værmelding med tjenesten yr.no, og prøver seg nå med det samme innen friluftsliv med tjenesten ut.no, og det kan kanskje også komme klager på denne delen av virksomheten til allmennkringkastingen.

Jeg har i tidligere innlegg pekt på faren for reiselivsportalens snarlige død, dersom disse ikke finner en "killer application" som sørger for overlevelse. Med dette mener jeg at reislivsportalene må begrunne sin plass i verdikjeden mellom markedet og reiselivsbedriftene. En måte dette arbeidet skjer på i dag, er å utvikle et system for booking, da fortrinnsvis sammen med BIT Reisleiv og NBS. Men dersom denne løsninger kommer i konlikt med EØS avtalens bestemmelser om konkurranse og kryssubsidiering, vil ikke booking kunne bli den "killer" som er nødvendig for overlevelse.

En måte å unngå å bli dømt for kryssubsidiering, er jo å tillate at den enkelte reiselivsbedrift med relevant teknisk løsning får legge ut sin egen kapasitet direkte på sin side i den lokal, regionale eller nasjonale reiselivsportalen. Tregde Feriesenter har en slik løsning der dette er teknisk mulig. Visbook er bygd opp slik at vi bare kan legge ut en link til den siden vi vil ha booking fra. I løsningen finnes det sporingsløsninger der vi kan se hvorfra den enkelte bookig kommer fra, og knyttet opp sammen med dedikerte pristabeller eller avtalte provisjonssatser, er det lett å få oversikt over den løpende utvikling.

I mellomtiden må vi små reiselivsbedrifter tenke oss godt om før vi deltar i spillet på de tilbudte portalløsningene, og kanskje heller bli dyktige i å forvalte SEO og sosiale medier. Det er jo disse som vil erstatte etablerte portalløsninger.

 Det skal avslutningsvis sies at synspunktene i dette innlegget innbefatter vanskelige juridiske avveininger, og derfor tar jeg gjerne imot kommentarer fra andre aktører i reiseslivet på disse spørsmålene.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar